I. TERENUL SI MATERIALUL
A. TERENUL - marcajul terenului
Art 1. Terenul de oina are forma unui dreptunghi,
avand dimensiunile de 70 m lungime si 32 m latime (pentru
copiii pana la 15 ani dimensiunile terenului vor fi de
58 m lungime si 26 m latime). In aceste dimensiuni sunt
cuprinse zona de bataie si zona de fund. El trebuie sa
fie bine nivelat, plat si, pe cat posibil, acoperit cu
iarba.
Marcajul terenui de joc va fi marcat prin linii vizibile
late de la 8 pana la 12 cm, trase cu var (anexele 1,2).
Laturile de 32 m si respectiv de 26 m se numesc: una linia
de bataie, iar cealalta linia de fund. Laturile de 70
m (respectiv 58 m) poarta denumirea de linii de margine.
Daca terenul de joc nu este prevazut cu tribune, este
interzis accesul spectatorilor la o distanta mai mica
de 5 m fata de liniile de margine si 15m fata de zona
de bataie si zona de fund.
Zonele. Paralel cu liniile de bataie si de fund, la 5
m (respectiv 4 m) in spatele acestora, se traseaza cate
o linie. Spatiile delimitate astfel constituie zona de
bataie si zona de fund.
Culoarele. Terenul de joc este impartit in lungime printr-o
linie punctata in doua jumatati denumite culoare:
- culoarul de ducere pe jumatatea din stanga liniei de
bataie (corespunzator liniei de plecare) si
- culoarul de intoarcere pe jumatate din dreapta liniei
de bataie (corespunzator liniei de scapare).
Cercurile. La 15 m; 30 m si 45 m pe linia de mijioc se
fixeaza cercuri cu diametrul de 2 m, care se vor trasa
pentru a marca locurile mijlocasitor (pentru copii la
12,50 m, 25 m si 37,50 m, iar diametrul cercului de 1,50
m). La 15, 30 si 45 m pe, linia de margine se fixeaza
punctele de tangenta ale unor cercuri cu diametrul de
2 m, pentru a marca locurile marginasiIrr. Diametrele
acestor cercuri paralele cu linia de bataie, se vor prelungi
si marca cu linie intrerupta pentru a delimita triunghiurile
si careurile (pentru copii la; 12,50, 25 si 37,50 m, iar
diametrul cercului de 1,50 m).
Semicercul. La punctul de intretaiere a liniei de mijioc
cu linia de bataia, se fixeaza centrul unui semicerc cu
raza de 1 m, care se va trasa numai in interiorul terenului
de joc si va delimita suprafata de protectie a jucatorului
care bate mingea (pentru copii la 0,70m).
Spatiul de trei sferturi. La 45 m, distanta de linia de
bataie si paralel cu ea; se
traseaza o linie continua denumita linia de treisferturi.
Spatiul dintre linia de treisferturi si linia de fund
delimiteaza suprafata de obtinere a punctelor suplimentare
din bataia mingei cu bastonul (pentru copii la 37,50 m).
Zona de protectie. In zona de bataie se va trasa un semicerc
cu raza de 3m ce
va avea centul la punctul de intretaiere a liniei de mijloc
cu linia de bataie. In interiorul terenului se vor trasa
doua linii perpendiculare pe linia de bataie cu lungimea
de 3 m si tangente in punctul de intersectie cu semicercul
de 3 m.
Linia de bataie. Portiunea liniei de bataie din dreptul
culoarului de ducere se numeste linia de scapare.
Linia de fund. Portiunea liniei dee fund din dreptul culoarului
de ducere se numeste linia de intoarcere.
Linia de asteptare. In zona dee bataie, la 14m in spatele
liniei de scapare, paralel cu aceasta, se traseaza o linie
de 10 m lungime, numita linia de asteptare, unde jucatorii
echipei de bataie se aseaza, asteptand randul pentru a
bate mingea(pentru copii la 3 m si respectiv 8 m lungime).
Careurile. Spatiile dintre mijlocasii si rnarginasii corespunzatori
(din acelasi culoar) se numesc careuri. Ele sunt in numar
de 4: careurile 1 si 2 din culoarul de ducere si careurile
1 si 2 din culoarul de intoarcere (anexa 3).
Triunghiurile. Spatiile dintre fruntas, primul mijlocas
si primul marginas de la ducere (sau al 3-lea marginas
de la intoarcere), ori dintre fundas, al treilea mijlocas
si al treilea marginas de la ducere (sau primul marginas
de la intoarcere) sunt denumite triunghiuri.
Liniile de margine si liniiie exterioare ale zonelor (de
bataie si de fund) se traseaza cu var cu linie continua,
iar linia de mijioc, linia de treisferturi si cercurile
vor fi trasate cu linii continue.
Latimea liniilor de margine se include in dimensiunile
terenului, latimea liniilor exterioare ale zonelor in
zone, iar liniile de treisferturi si de fund in spatiul(zona)
de treisferturi.
Latimea circumferintei cercurilor si a semicercurilor
intra in suprafata cercurilor, respectiv a semicercului.
Steagurile (fanioanele) de colt. Cele 4 co.lturi ale zonei
de bataie si cele 4 colturi ale zonei de fund se marcheaza
cu steaguri colorate, ,infipte in pamant, avand batul
inalt de 1m, iar fanionul de minimurn 25 cm. In timpul
jocului, steagurile nu pot fi scoase sau deplasate de
la locul lor.
B. BASTONUL DE BATAIE
Art 2. Bastonul este utilizat
de jucatorii echipei de bataie la lovirea mingei in
timpul jocului si de cei doi capitani de echipa, la
alegerea terenului. Bastonul trebuie sa fie confectionat
dintr-un lemn de esenta tare (fag, frasin, etc.) El
are forma unui trunchi de con, lung de 90-100 cm, cu
diametrul de 5 cm la un capat si de 3,5 cm la celalat
capat.
Pentru copii bastonul va avea o lungime de 75-80 cm,
cu diametrui de 4 cm la un capat si de 2,5 cm la celalalt
capat.
Bastonul trebuie sa fie rotund pe intreaga lungime.
Manerul bastonului de bataie trebuie sa fie prevazut
cu santulete inelare de 2 mm latime si adancime, departate
unul de altul la 2 cm pe o lungime de circa 20 cm pentru
a nu aluneca din mana la bataia mingei.
In scopul asigurarii unei prize mai bune se poate infasura
pe manerul bastonului, pe aceeasi lungime, o panglica
cauciucata. Bastonul poate fi prevazut cu opritor, care
face parte din lungimea bastonului.
C. MINGEA
Art 3. Mingea de oina este sferica, cu diametrul
de cca. 8 cm, circumferinta de cca. 25 cm si greutatea
de cca. 140 gr. Ea este confectionata din piele si se
umple cu par de cal, bovine sau porc, in nici un caz
cu rumegus, carpe, pietre, nisip sau par argasit.
Pentru jocurile dintre copii se folosesc mingi cu diametrul
de cca. 7 cm, circumferinta de cca. 22 cm, iar greutatea
de cca. 100 gr.
Mingea trebuie sa fie confectionata din 8 bucati de
piele, taiate in forma de triunghiuri echilaterale curbe
si cusute intre ele avand aceeasi culoare.
Art 4. Fiecare echipa este obligata sa prezinte
inainte de inceperea jocului (la alegerea terenului)
un baston de bataie regulamentar si o minge.
Arbitrul va alege mingea cu care se va juca. Fiecare
echipa sa intrebuinteze la bataie bastonul propriu.
Art 5. Bastonul de bataie si mingea nu se pot schimba
in timpul jocului decat daca arbitrul constata ca nu
mai pot fi folosite (mingea si bastonul rupt) ori mingea
uda (numai la repriza). Unul din arbitri poate lua aceasta
masura si la sesizarea celuilalt arbitru sau a unuia
dintre capitanii de echipa.
II. JUCATORII
Varsta jucatorilor
Art 6. Dupa varsta, jucatorii de oina se impart
in trei categorii:
- juniori II pana la 14 ani (inclusiv)
- juniori I pana la 18 ani (inclusiv)
- seniori peste 18 ani
Juniorii pot participa la jocuriie echipelor de seniori
numai cu avizul medicului "apt pentru joc la seniori".
Se interzice participarea juniorilor sub 15 ani la competitiile
rezervate seniorilor.
Obligatiile jucatorilor:
Art 7. O echipa de oina se compune din 11 jucatori
titulari si cel mult 5 rezerve, pe foaia de arbitraj
trecandu-se maximum 16 jucatori. Toti jucatorii vor
purta un numar cusut sau tiparit pe tricou, pe piept
in partea stanga si optand si pe spate.
Dimensiunile cifrelor de pe spate vor fi de 10 x 20
cm, iar cele de pe piept de 10 x15 cm. Numerotarea se
face incepand cu nr. 1. Capitanul de echipa va purta
o banderola de culoare definita, pe mana stanga.
Atunci cand echipa se afla la bataie, ordinea de servire
sau bataie a mingei este indicata de capitanul de echipa.
La prindere, jucatorii pot ocupa orice post, indiferent
de numarul pe care-l poarta. Dupa intrarea jucatorilor
pe teren, schimbarea numerelor si a locurilor la prindere
nu mai este permisa. Este interzisa intrarea in teren
fara ca jucatoii sa poarte numerele pe tricou.
Art 8. Jucatorii trebuie sa cunoasca regulile
jocului, si sa le respecte intocmai. Ei trebuie sa fie
disciplinati si sa se supuna dispozitiilor arbitrilor,
fara a-si manifesta nemultumirea prin gesturi sau cuvinte.
Este interzisa intrarea in joc a sportivilor care sunt
sub influenta bauturilor alcoolice.
Inlocuirea jucatorilor:
Art 9. Echipa nu poate incepe sau continua jocul
decat daca este in formatie completa - 11 jucatori.
Jucatorul eliminat sau ranit trebuie inlocuit cu un
jucator de rezerva desemnat de antrenor sau in lipsa
acestuia de capitanul de echipa, sau dupa caz cu avizul
medicului.
Cand un jucator este eliminat si echipa se afla la prindere,
jucatorul de rezerva va ocupa in teren locul celui eliminat.
Daca echipa se afla la bataie, jucatorul de rezerva
se considera ca jucator nou si obligat sa bata ultimul.
Cand a survenit o accidentare si echipa se afla la prindere,
jucatorul de rezerva va ocupa locul indicat de antrenor
sau capitanul de echipa (este admisa o singura schimbare)
de locuri.
Daca echipa se afla la bataie, jucatorul de rezerva
va putea ocupa locul din teren al jucatorului accidentat,
in rnomentul accidentarii, sau pe linia de plecare a
culoarului respectiv (la indicatiile antreriorului sau
capitanului de echipa).
Antrenorul sau capitanul de echipa va putea inlocui
intr-un meci maxim 3 jucatori din cele 5 rezerve trecute
pe foaia de arbitraj. Jucatorul de rezerva va ocupa
in teren locul jucatorului inlocuit. Exceptie face jucatorul
prins la mijioc care nu poate fi inlocuit, decat dupa
ce faza a fost jucata si jucatorul care a servit mingea
care nu poate fi inlocuit decat dupa ce a efectuat si
el bataia mingii. Atat jucatorui prins la mijloc cat
si cel care a servit mingea pot fi inlocuiti in caz
de accidentare dar numai cu avizul medicului.
Inlocuirea jucatorilor se face numai cand jocul este
inchis.
In caz de epuizare a rezervelor
prin inlocuirea accidentatilor, echipa descompletata
pierde jocul la scorul de 0-6, indiferent de situatia
de pe teren in mornentul descompletarii si i se acorda
1 punct in clasament.
III. ECHIPAMENTUL
Art 10. EchipamentuI jucatorilor
se compune din tricou, chilot cu suspensor, ghete cu
crampoane, sau pantofi de sport, jambiere (si dupa caz
sapca din panza cu cozoroc).
Tinuta echipelor:
Art 11. Echipele trebuie sa se prezinte pe teren
in tinuta ingrijita, iar jucatorii sa poarte echipament
uniform. In cazul in care ambele echipe au tricouri
de aceeasi culoare, echipa gazda este obligata sa-si
schimbe tricourile, iar daca ambele echipe sunt oaspete,
schimba echipa care este trecuta prima pe foaia de arbitraj.
IV. DELEGATUL, CAPITANUL DE
ECHIPA SI ANTRENORUL
Art 12. Delegatul de echipa
este reprezentantul asociatiei sportive in timpul concursurilor
de oina.
El are urmatoarele atributii:
- raspunde de tinuta si disciplina jucatoriior;
- asigura prezentarea la timp a echipelor pe terenul
de joc;
- ia parte la tragerea la sorti si stabilirea ordinii
jocurilor;
- are dreptul de a face contestatii in numele echipei
pe care o reprezinta;
- are obligatia de a prezenta arbitrilor legitimatiile
jucatorilor;
- in timpul jocurilor echipei lui, va ocupa loc in incinta
terenului pe banca de rezerve.
La Divizia A:
DelegatuI echipei gazda raspunde de trasarea regulamentara
a terenului, vestiare pentru ambele echipe si arbitrii,
precum si protectia acestora de la sosirea in localitate
pana la plecare. Nu admite intrarea in vestiarul arbitrilor
decat a observatorului federal, sau in incinta terenului
decat a celor prevazuti de regulament.
Art 13. Capitanul de echipa conduce jocul echipei
sale atat la prindere, cat si la bataie. El reprezinta
echipa in timpul jocului si inlocuieste in lipsa pe
antrenor sau pe delegatul de echipa in atributiiie acestora:
- este singurul jucator care poate sa se adreseze arbitrului,
dar numai cu acceptul acestuia;
- raspunde de disciplina echipei sale.
Antrenorul de echipa hotaraste: intrarea in joc a rezervelor
si poate da indicatii la inceput de joc sau pauze.
Va ocupa loc pe banca jucatorilor de rezerva (pentru
echipa de la batai la 10 m lateral dreapta de linia
de margine a zonei de bataie, iar pentru echipa de la
prindere la 10 m lateral dreapta de cercul marginasului
2 de la intoarcere).
V. PREZENTAREA ECHIPELOR
Art 14. Echipele sunt
obligate sa se prezinte pe teren la ora fixata, se admit
maximum 15 minute intarziere. Orice intarziere care
depaseste 5 min de la chemarea pe teren a echipelor
de catre arbitru duce la pierderea jocului prin neprezentare.
Art 15. Intrarea echipelor in teren are loc numai
la fluierul arbitrului.
Pentru alegerea terenului, arbitrul va arunca bastonul
capitanului primei echipe trecute pe foaia de arbitraj,
care il va prinde cu o mana de la jumatate in jos.
Capitanul celeilalte echipe va apuca bastonul deasupra
mainii acestuia si apoi prin repetarea procedeului se
va ajunge la capatul bastonului. Capitanul care va ajunge
primul la capat (astfel ca bastonul sa fie prins cu
toate cele patru degete - fara degetul mare) pe circumferinta
bastonutui, are dreptul sa aleaga prinderea sau bataia.
Dupa alegerea terenului, echipa de la bataie se indreapta
in flanc cate unul catre linia de asteptare, unde se
aseaza in ordinea de bataie, iar echipa de la prindere
spre linia de fund, unde, dupa ce se grupeaza (1, 3,
3, 3, 1) dupa locurile ce le ocupa pe teren. La fluierul
arbitrului intra in pas alergator pe linia de mijioc,
oprindu-se fiecare grupa de 3 in dreptul cercului pe
care il ocupa mijlocasul (pozitia marginasilor fiind
la marginea cercului cu fata spre exteriorul terenului).
La al doilea fluier, marginasii se indreapta spre cercurile
in care au fost repartizati sa joace, dupa care incepe
la fluierul arbitrului cu bataia mingii.
Dupa terminarea reprizei de joc, arbitrii fluiera strangerea
echipei de la prindere, formand grupe de 3, de data
aceasta in linie (marginasii in fata si in spatele mijiocasului)
si, in pas alergator echipele in formatie si in ordine
isi schimba locurile.
Dupa terminarea partidei, jucatorii ambelor echipe se
aseaza pe acelasi loc, in linie, arbitrii comunica rezultatul,
dupa care echipele saluta publicul si echipa adversa
si apoi parasesc terenul in flanc cate unul.
VI. ARBITRII
Art 16. Pentru conducerea
unui joc de oina este nevoie de 2 arbitri. Ei sunt delegati
de colegiul de arbitri si aprobati de Biroul Federal
sau de colegiile judetene.
Echipamentul arbitriilor se compune din:
- camasa (bluza);
- pantalon scurt (lung);
- jambiere;
- pantofi sau ghete de sport;
- sapca;
- ecuson tip F.R.O.
- fluier
- stegulet galben.
Arbitrii conduc jocul. Ei vor urmari aplicarea regulilor
jocului si vor lua hotarari in toate cazurile de nerespectare
a regulamentului de joc.
Deciziile luate in timpul jocului de catre oricare arbitru
nu pot fi contestate. Atributiile arbitrilor sunt cele
stabilite in Regulamentul arbitrilor. Dreptul lor de
a penaliza se va exercita si asupra infractiunilor comise
in timpul unei suspendari temporare a jucatorului sau
cand mingea este in afara de joc.
Arbitrii se consulta intre ei numai cand apreciaza ca
este necesar, dar la cererea arbitrului care a luat
primul decizia. Arbitrii trebuie sa aiba doua cartonase(galben
si rosu) pentru sanctionarea abaterilor.
Arbitrul este obligat:
- sa verifice marcajul si starea terenului, ei fiind
singurii in masura sa hotarasca daca jocul se poate
desfasura sau nu;
- sa constate prezenta medicului - cade in sarcina organizatorului;
- sa examineze foaia de arbitraj;
- sa cerceteze identitatea si echipamentul jucatorilor;
- sa consemneze contestatiile;
- contestatiile privind validarea si identitatea jucatorilor
se pot face pana la inceperea jocului
- sa constate retragerile sau neprezentarile echipelor,
aplicand prevederile articolului 14;
- sa aleaga materialul de joc;
- sa traga la sorti echipa care alege bataia sau prinderea;
- sa se plaseze in imediata apropriere a locului unde
se joaca mingea si sa urmareasca cu cea mai mare atentie
jocul fara sa impiedice prin plasamentul sau normal
desfasurarea jocului;
- sa fluiere la timp si sa sanctioneze orice greseala;
- sa semnalizeze prin fluier, oprirea, reainceperea
si inchiderea si deschiderea jocului;
- sa semnalizeze prin fluier prinsul la mijioc, indicand
pozitia celui ce a prins mingea si plasarea acestuia
in limitele regulamentului.
In cazul in care in momentul prinderii mingei, sunt
jucatori ai echipei de la bataie intrati in teren, atunci
prinsul la mijioc nu se va mai semnala prin fluier,
ci doar se va indica si marca locul unde a fost prinsa
mingea cu fanionul;
- sa decida prin fluier lovirea unui jucator sau obtinerea
de puncte suplimentare (la lovirea unui jucator, jocul
se considera oprit si se va reancepe prin fluierul arbitrului,
dupa iesirea acestuia din teren).
In cazul realizarii unor puncte suplimentare in zona
de 3/4 si zona de fund (fara ca mingea sa depaseasca
linia de 65 m respectiv 54 m) si se afla jucatori ai
echipei de la bataie intrati in teren, atunci punctele
suplimentare nu se mai semnaleaza prin fluier, ci doar
prin ridicarea unui brat sau respectiv ambele brate
(dupa caz), anuntandu-se punctele suplimentare realizate
dupa terminarea fazei de joc;
- sa semnalizeze reanceperea jocului in caz de prindere
la mijloc si de scoaterea in triunghi;
- sa dea avertisrnent jucatorilor (cartonas galben)
sau sa-i elimine din joc (cartonas rosu) pentru atitudine
nesportiva sau pentru incalcarea repetata a prevederilor
regulamentului, consemnand abaterea in foaia de arbitraj.
Cumularea a doua cartonase galbene in timpul aceluiasi
joc atrage dupa sine eliminarea din jocul respectiv
(cartonas rosu) a jucatorului vinovat si suspendarea
pentru jocul urmator. Cumularea a doua cartonase galbene
in jocuri diferite atrage dupa sine suspendarea pentru
jocul urmator;
- sa se autorizeze schimbarea jucatoritor eliminati
ori accidentati (numai cu avizul medicului - cazul prinsului
la mijioc) sau inlocuirea unui jucator cu o rezerva;
.- sa opreasca jocul pentru orice infractiune comisa;
- sa intrerupa temporal jocul in cazul deteriorarii
bastonu!ui sau a mingei, ori in caz de accidentare a
unui jucator;
- sa verifice scorul dupa fiecare repriza cu celalalt
arbitru;
- sa rezolve pe loc toate situatiile ivite in timpul
jocului, chiar daca acestea nu sunt specificate in regulament,
pe care le va consemna in foaia de arbitraj;
- va fluiera in special cazurile cand unul sau mai multi
jucatori ai echipei de la bataie, aflati in spatele
liniei de plecare, sau de intoarcere, parasesc aceste
linii in mod neregulamentar, precum si in cazurile de
obstructie;
- sa urrnareasca ca jucatorii de la bataie sa serveasca
mingea o singura data in ordinea stabilita de antrenor
sau capitanul de echipa. Ultimului jucator i se va servi
mingea de catre primul jucator care a batut, sau primul
iesit din teren (in cazul in care cel care a servit
primul se afla in teren);
- sa urmareasca daca in spatele liniei de plecare sau
de intoarcere se gasesc mai mult de doi jucatori ai
echipei de la bataie;
- sa supravegheze ca jucatorul care bate mingea, dupa
efectuarea bataii sa treaca in spatele liniei de plecare,
iar cel care a servit mingea sa se retraga 2m inapoi
in zona(cand jocul se deschide) iar in cazul cand jocul
nu se deschide sa-si reia locul la bataia mingii;
- sa sanctioneze eventualele obstructii facute atat
de jucatorii de la bataie, cat si cei de la prindere
(in zone, triunghiuri, sau pe linia de bataie);
- sa noteze numerele jucatorilor care au trecut linia
de scapare si sa semnalizeze sfarsitul reprizei (cand
ultimul jucator a trecut aceasta linie);
- jucatorul prins la mijloc, in caz ca a intrat totusi
in teren la bataia sa si a fost prins, va fi jucat ca
orice jucator;
- in caz ca a fost lovit, va fi jucat si la rnijioc,
intrucat prin intrarea in teren, inainte de a vedea
ce se intampla cu mingea batuta de el, a cautat sa-si
creeze un avantaj;
- sa noteze numerele jucatorilor care au obtinut puncte
suplimentare din bataia mingei, numarul punctelor, precum
si jucatorii loviti;
- sa observe iesirile jucatorilor de la bataie in culoarul
de ducere, sa sanctioneze pe cele neregulamentare;
- sa semnalizeze mingile care au depasit in zbor liniile
de treisferturi (si nu au tost prinse) de 60 si 65 m
(indiferent daca au tost prinse sau nu, mingi care dau
dreptul echipei de la bataie la obtinerea de puncte
suplimentare);
- sa supravegheze pozitia fundasului in momentul cand
se bate mingea si sa ia masurile ce se impun in cazul
unor nereguli;
- sa observe iesirile jucatorilor de la bataie in culoarul
de intoarcere, sanctionand pa cele neregulamentare;
- arbitrii sunt obligati sa colaboreze pe toata durata
jocului, dar nu pot anula decizia colegului.
VII. SECRETARUL DE CONCURS
SI OBSERVATORUL
Art 17. Secretarul si
observatorul au urmatoarele sarcini:
- sa controleze exactitatea intocmirii foilor de arbitraj
completate de delegatul de echipa, antrenor sau capitan,
si semnate de antrenor sau capitanul de echipa, pe baza
legitimatiilor prezentate si numerele lor; daca foile
de arbitraj sunt semnate de delegati si daca au fost
formulate contestatii (in care caz va atrage atentia
celor doi arbitri);
- sa retina carnetele jucatorilor pana dupa terminarea
jocului (sau concursului) eliberandu-se numai cu avizul
celor doi arbitri;
- sa tina evidenta cartonaselor galbene si eliminarilor
(cartonas rosu) aplicate jucatorilor;
- sa tina evidenta jocurilor programate si a celor jucate;
- sa anunte din timp echipelor programul jocurilor;
- sa anunte echipele pentu jocul urmator;
- sa intocmeasca clasamentul concursului dupa rezultatele
obtinute de fiecare echipa; (trecute in foile de arbitraj
si omologate de comisia de organizare);
Locul secretarului este in afara terenului de joc, unde
comisia de organizare ii va pune la dispozitie o masa
si un scaun.
VIII. DELEGATUL DE TEREN SI
SCORERUL
Art 18 Comisia de organizare
a competitiei desemneaza un delegat de teren si un scorer
care au urmatoarele sarcini:
- sa ia din timp masurile necesare pentru ca terenul
sa fie marcat regulamentar sau sa fie refacut total
sau partal; (cand marcajul nu mai este destul de vizibil)
la cererea arbitrului dar numai in intervalul dintre
doua jocuri sau in pauza.
- sa asigure ca intrarea sau iesirea echipelor (din
joc) sa se faca fara intarziere;
- sa stabileasca locul (spatiul) pe care urmeaza sa-l
ocupe echipele in incinta stadionului;
- sa asigure desfasurarea jocurilor la orele indicate
in program
- sa se ingrijeasca dee rezolvarea din timp a locurilor
pentru delegati si arbitri;
- sa tina scorul in timpul desfasurarii jocului pe tabla
de marcaj, consultandu-se cu arbitrul.
IX. CRAINICUL (COMENTATORUL)
Art 19. Comentatorul anunta comunicarile comisiei
de organizare si ale secretariatului. Comenteaza jocurile
ce se desfasoara.
X. REGULILE JOCULUI
Art 20. Jocul de oina
se disputa in doua reprize cu o pauza de 5 min.
Pauza incepe in momentul cand ultimul jucator al echipei
de la prindere a trecut linia de bataie.
Cele doua echipe joaca fiecare cate o repriza la "bataie"
si una la "prindere".
Art 21. O echipa este la bataie atunci cand jucatorii
sai trebuie sa bata mingea cu bastonul si apoi sa treaca
prin cele doua culoare, aparandu-se pentru a nu fi loviti
de jucatorii echipei de la prindere care tintesc in
ei.
Art 22. O echipa este la prindere atunci cand
jucatorii ei sunt desfasurati pe teren pe locurile indicate
si incearca sa loveasca. cu mingea pe jucatorii de la
bataie, care trec prin culoare, sau sa prinda mingea
batuta de jucatorii de la bataie.
Jucatorii de la prindere, dupa asezarea lor pe teren,
poarta urmatoarele denumiri:
- fruntas - jucatorul care actioneaza in zona
de bataie. Cand se efectueaza bataia mingei, el poate
sa-si aleaga orice loc in zona, fara a intra in zona
de protectie, si nu are voie sa impiedice sau sa deranjeze
bataia mingei prin plasamentul sau;
- fundas - cel care actioneaza in zonele de fund;
- mijiocas - (primul, al doilea si al treilea)
- cel care actioneaza din cercurile de pe linia de mijloc;
- marginas la ducere (primul, al doilea
si al treilea) - cel care actioneaza din cercurile de
pe marginea stanga a terenului;
- marginas la intoarcere (primul; al doilea si
al treilea) - cel care actioneaza din cercurile de pe
marginea dreapta a terenului.
Art 23. Repriza incepe la fluierul arbitruiui,
prin servirea mingei primului jucator de la bataie -
acceptata de acesta prin lovirea sau incercarea de lovire
a mingei cu bastonul - si se termina cu momentul cand
toti cei 11 jucatori ai echipei de la bataie au trecut
linia de scapare.
Art 24. Jucatorii echipei care au efectuat bataia
mingei cu bastonul pot intra in joc atunci cand:
a) si-au efectuat propriile batai;
b) se serveste mingea unui coechipier (mingea a intrat
in joc cand a parasit palma jucatorului care efectueaza
serviciul);
c) unul sau mai muiti coechipieri sunt in joc si mingea
se afla pe teren;
d) coechipierul prins la mijioc a iesit din aceasta
faza.
Art 25. Jocul se opreste cand mingea iese din
joc si anume:
a) datorita unui serviciu gresit, jucatorul de la bataie
refuza serviciul (vezi art.27, pct.4);
b) din cauza unei batai gresite, mingea cade in afara
liniiior de margine;
c) nu se afla in joc nici un jucator al echipei de la
bataie;
d) mingea batuta cade peste linia exterioara a zonei
de fund si depaseste zona de fund, pe sus;
e) datorita unei greseli a echipei de la prindere, mingea
depaseste linia de margine, zona de bataie sau zona
de fund;
f) jucatorul care a efectuat bataia sau care serveste
mingea nu a respectat locul de bataie (vezi art.27,
pct.7);
In cazul alineatelor a) si b), jucatorii aflati in spatele
liniilor de plecaer sau de intoarcere nu pot intra in
joc (daca au intrat, vor fi readusi la linia de plecare).
De asemenea, se vor aplica urmatoarele reguli privind
situatia mingilor iesit din teren:
- daca mingea iesita din taren a fost oprita de public
sau o alta persoana de cat jucatorii echipei de la prindere,
jocul se redeschide numai la fluierul arbitrului. Jucatorul
in care s-a tras si nu a fost lovit are voie sa parcurga
intreg culoarul in care se afla, iar ceilalti jucatori
de la bataie aflati in teren au voie sa depaseasca un
careu sau triunghi fata de locul in care se aflau;
- daca mingea a fost oprita si readusa in tren de jucatorii
de la prindere, jocul se redeschide in mod automat cand
mingea in teren se afla in mana unui jucator de la prindere,
care are in spatiul sau de activitate un jucator de
la bataie (chiar si acela in care s-a tras si nu a fost
lovit);
- daca mingea iese din teren peste linia zonei de fund,
din batai in zbor, jocul se opreste in momentul in care
mingea a depasit linia zonei de fund.
In aceasta situatie, jucatorii echipei de la bataie
care se afla in terenul de joc se vor opri la fluierul
arbitrului, pe locurile unde se gasesc in momentul in
care mingea a depasit lina zonei de fund, arbitrul aducandu-i
in primul careu al culosarului de ducere, recspectiv
primul careu al culoarului de intoarcere daca acestia
au depasit linia de 30 m;
- daca mingea iese din teren peste linia zonei de fund
din bataie pe jos jocul se opreste in momentul in care
mingea a depasit linia zonei de fund. In aceasta situatie,
jucatorii de la aparare intrati in teren se vor opri
la fluierul arbitrului exact pe locurile in care se
aflau;
- jucatorii aflati in spatele liniiior de plecare sau
intoarcere nu pot sa intre in joc cand rningea se afla
afara din teren.
Jocul reancepe
1. In cazul alineatelor a),b),c)
si f), jocul reincepe prin reluarea serviciului (numai
cand n-au mai ramas jucatori de la bataie in teren).
2. In cazul alineatului d), jocul reancepe din locul
unde jucatorii au fost opriti (cel mult primul careu
al culoarului de ducere, respectiv intoarcere) si numai
la fluierul arbitrului.
3. In cazul alineatului e), jocul reancepe la fluierul
arbitrului daca au ramas jucatori in teren.
Art 26. Jocul se considera
inchis si se deschide la fluierul arbitrului atunci
cand:
a) in spatele liniei de plecare sau intoarcere se afla
trei jucatori, in timp ce mingea nu mai este in joc.
b) ultimul jucator a ramas singur si nu a intrat in
teren la bataia sa.
Jocul se redeschide
1. Daca este un singur jucator, jocul se redeschide
prin scoaterea lui din oficiu, in primul triunghi de
la ducere sau de la intoarcere, dupa caz.
2. Daca sunt mai mult de doi jucatori, se scoate din
oficiu jucatorul indicat de capitanul de echipa din
grupul unde se afla jucatori mai multi.
In momentul reanceperii jocului, ceilalti jucatori ramasi
in spatele liniilor de plecare sau de intoarcere pot
intra in joc. Daca jocul se inchide din nou, se va repeta
scoatrea in triunghi din oficiu dupa aceleasi reguli.
Deschiderea jocului la scoaterea din triunghi este semnalata
de arbitru prin fluier.
3. In toate situatiile de redeschidere, jucatorul de
la prindere care este in posesia mingei, o va ridica
cu bratul in sus pana la fluirul arbitrtului
Art 27. Echipa de la bataie este obligata sa respecte
urmatoarele reguli:
1. Sa ocupe loc pe linia de asteptare in picioare, neavand
voie sa o paraseasca decat in momentul cand le vine
randul sa efectueze bataie mingiei cu bastonul.
2. In decursul unui joc, jucatorii de pe linia de asteptare
trec la bataia mingei o singura data. Ordinea de bataie
va fi indicata de capitanul de echipa, in functie de
evolutia jocului.
Jucatorul poate efectua bataia mingei numai dupa ce
in prealabil a servit un coechipier (exceptie face jucatorul
care bate primul).
3. Jucatorul secund serveste jucatorului prim s.a.m.d.;
Ultimului jucator ii va servi mingea prirnul coechipier
care a batut mingea si a iesit din teren. Daca acesta
nu a iesit din teren, ultimul jucator va fi servit de
primui jucator iesit din teren.
4. Mingea se serveste pentru bataie, fiind aruncata
vertical din palma la inaltimea indicata, cu mana sau
bastonul, de jucatorul care bate. Inaltimea maxima de
servire nu trebuie sa depaseasca 2m. Jucatorul care
bate are dreptul sa refuze prima minge servita, fiind
obligat sa execute bataia la o a doua minge servita.
In caz contrar pierde dreptul de a mai bate si este
trecut in spatele liniei de plecare.
5. Jucatorul care a efectuat bataia este obligat ca
imediat sa se indrepte spre linia de plecare; cel care
a servit mingea, in cazul in care se deschide jocul,
trebuie sa se retraga in mod obligatoriu 2 m inapoi
in zona sau sa ocupe locul pentru bataia mingei, cand
jocul nu se deschide.
6. Bataia mingei se executa cu bastonul, care se tine
in orice mana, sau cu ambele maini, dupa cum obisnuieste
jucatorul de la bataie. Dupa executarea bataii, bastonul
se aseaza in spatele semicercuiui.
7. Pentru ca bataia sa fie valabila, mingea trebuie
batuta in directia liniei de fund, fara sa cada in afara
terenului de joc, depasind liniile de margine. Bataia
se considera regulamentara atunci cand atat jucatorul
care serveste mingea, cat si cei care efectueaza bataia
se gasesc in zona de bataie in spatele semicercului
cu ambele picioare.
In caz contrar, bataia se considera neregulamentara,
jucatorul este trecut in spatele liniei de plecare,
iar coechipierii intrati in teren, readusi la locul
de plecare.
8. Daca jucatorul de la bataie nu loveste mingea cu
bastonul, bataia se considera executata si jocul deschis.
Puncte suplimentare
La acordarea punctelor suplimentare se va tine cont
de pozitia mingei si nu a jucatorului.
a. Se acorda 2 puncte suplimentare:
- daca mingea batuta depaseste in traiectoria ei linia
de 55 m (respectiv 54 m), fara sa fi atins pamantul
si fara sa depaseasca liniile de margine ale zonei de
fund;
- daca marginea batuta este atinsa de catre jucatorii
de la prindere si cade peste linia de 65 m (respectiv
54 m), fara sa depaseasca liniile de margine ale zonei
de fund;
b. Se acorda 2 puncte suplimentare:
- daca mingea batuta prin aer, cade in zona de fund
(60-65 m);
- daca mingea batuta prin aer, cade in zona de fund,
pe liniile ce delimiteaza aceasta zona, dar nu pe linia
de 60 m (respectiv 50 m);
- daca mingea in traiectoria ei prin aer, fiind atinsa
de jucatorii de la prindere, iese printre steagurile
ce delimiteaza aceasta zona sau cade in zona de fund
ori pe liniile ce delimiteaza zona de fund, dar nu pe
linia de 60 m (respectiv 50 m).
c. Se acorda punct suplimentar:
- daca mingea batuta, in traiectoria ei prin aer, depaseste
linia de fund (60 m, respectiv 50 m) si apoi trece peste
liniile de margine ale zonei de fund (printre steaguri);
- daca mingea batuta depaseste, in traiectoria ei, linia
de fund (60 m respectiv 50 m) si a fost prinsa in zona
de un jucator al echipei de la prindere;
- daca mingea batuta depaseste, in traiectoria ei, linia
de treisferturi, fara sa fie prinsa direct sau dintr-o
pasa din voleu ori ricoseu, inainte de a atinge pamantul
si cade in spatiul de treisferturi;
- daca jucatorii echipei de la prindere, aflati in spatiul
de treisferturi, resping mingea (care, in traiectoria
ei, a depasit linia de treisferturi) in afara liniilor
de margine;
- daca rningea in timpul cat traverseaza pe sus spatiul
dintre linia de treisferturi si linia de fund si inainte
de a iesi peste liniile de margine este atinsa de un
jucator al echipei de la prindere sau prinzand-o a depasit
cu mingea linia de margine;
- daca mingea batuta in traiectoria ei cade pe linia
de treisferturi (aceasta linie face parte din linia
de treisferturi) sau pe linia de fund (60 rn, respectiv
50 m);
- daca mingea batuta depaseste in traiectoria ei linia
de treisferturi si este respinsa din acest spatiu in
fata liniei de treisferturi si nu este prinsa.
Toate punctele suplimentare obtinute de echipa de la
bataie se aduna la scorul reprizei.
9. Dupa executarea bataii, jucatorul trece in spatele
liniei de plecare sau, daca jocul este deschis, poate
intra in joc. De asemenea, poate sa-l deschida chiar
el. Jucatorii de la "bataie" nu au voie sub
nici o forma sa-l impiedice pe fruntas in executarea
sarcinilor sale, in zona sau pe linia de bataie. Orice
infractiune este
considerata obstructie.
10. Jucatorii se considera intrati in joc si atunci
cand calca sau depasesc cu un picior linia de plecare
sau cea de intoarcere. Odata intrati in teren, ei nu
se mai pot intoarce pe aceste linii, caci pot fi loviti
valabil de catre fruntas sau fundas.
11. Jucatorii sunt obiigati sa parcurga in intregime
culoarele de ducere si intoarcere. Trecerea lor peste
linia de sosire si de scapare se inregistreaza obligatoriu
de arbitrul respectiv.
12. In spatele liniei de plecare si de intoarcere nu
se pot afla decat cel mult doi jucatori. La bataia sau
sosirea ceiui de-al treilea jucator, cel putin unul
dintre jucatori este obtigat sa intre in joc pe culoarul
de ducere sau intoarcere, dupa caz.
In caz de neexecutare, jocul se considera inchis si
jucatorul indicat de capitanul de echipa, dintre cei
aflati in spatele liniei de plecare sau intoarcere din
grupul unde se afla jucatori mai multi, este scos in
primul triunghi !a ducere sau la intoarcere si nu se
mai poate intoarce pe linia de unde a plecat.
Pe culoarul de ducere si culoarul de intoarcere nu pot
actiona mai muit de, 2 jucatori. Se admite completarea
grupei de 2 jucatori pe parcursul iesirii jucatorilor
din culoarul de ducere si intoarcere.
13. Jucatorii care au trecut peste linia de scapare
au terminat jocul de la "bataie" si nu mai
pot reintra in joc. Ei se vor aseza pe banca jucatorilor
de rezerva unde raman pana la sfarsitul reprizei. Parasirea
bancii jucatorilor de rezerva se sanctioneaza de arbitri
chiar cu eliminare, daca a adus prejudicii echipei de,
la prindere si arbitrului, prin fapte, gesturi sau injurii.
14. Atat timp cat mingea este in joc, jucatorii de la
bataie intrati in teren sunt obligati sa-l parcurga
de la linia de plecare pe culoarul de ducere, la linia
de sosire si de la linia de intoarcere, pe culoarul
de intoarcere la linia de scapare, fie ca sunt sau nu
tintiti.
In cursul trecerii lor prin aceste culoare pot fi tintiti
de jucatorii de la prindere si loviti valabil, atat
timp cat nu a depasit cu intreg corpul linia de sosire
sau de scapare.
Pentru a-si apara corpul de loviturile mingei cu care
sunt tintiti, jucatorii de la bataie pot executa orice
miscare de corp, dar nu au voie sa utilizeze pentru
indepartarea mingei decat palmele. Ei au dreptul sa
prinda din zbor mingea jucata de echipa de la prindere
si, sa lase jos, sa-i schimbe directia prin respingere,
sa se ghemuiasca la pamant si sa se ascunda-dupa coechipierii
proprii.
Jucatorul tintit care prinde mingea este obligat sa
o depuna imediat pe pamant (nu are voie sa o arunce
sau sa o inapoieze jucatorilor de la prindere sau sa
fuga cu ea). In caz de nerespectare a acestei reguli,
jucatorul este repus in situatia avuta inainte de a
comite greseala, anulandu-se si orice avantaj de care
au beneficiat coechipierii sai.
Jucatorii echipei de la bataie intrati in joc si care
nu iau parte la faza de joc, daca se gasesc in alt spatiu
pot intercepta cu mana orice minge, care vine din tintire,
pasa ori ricoseu. De asemenea, pot opri cu piciorul
mingile venite pe pamant. Dupa oprire, mingea trebuie
sa ramana pe loc. Nerespectarea acestei reguli duce
la anularea avantajului obtinut.
Jucatorii echipei de la bataie se considera loviti si
atunci cand, aflandu-se in terenul de joc, ies din teren,
depasind liniile de margine. In cazul in care jucatorii
echipei de bataie trec dintr-un culoar in altul peste
linia de mijioc, jocul se va opri si jucatorul (jucatorii)
in cauza vor fi readusi in primul triunghi al culoarului
pe care trebuia sa evolueze.
Mingea in deplasare pe pamant poate fi interceptata
sau oprita de catre jucatorii din aparare cu mana sau
cu piciorul.
15. Jucatorii de la bataie odata intrati in joc au dreptul
sa impiedice pe cei de la prindere sa prinda sau sa
joace mingea (marcaj), asezandu-se fie in fata lor,
fie lateral, fara sa-i imbranceasca sau sa-i tina (obstructie)
sau sa intre in cerc.
16. Jucatorii de la bataie aflati pe linia de asteptare
sau iesiti din joc nu au voie sa impiedice fruntasul
echipei adverse in actiunile sale. Ca sanctiune, jucatorul
vinovat va primi cartonas galben iar jocul va fi reluat
de la faza anterioara comiterii greselii.
Daca jucatorul eliminat a terminat jocul, echipa de
la bataie trebuie sa-i inlocuiasca cu o rezerva care
va conta ca jucator neintrat in joc, trecandu-l ultimul
la bataia mingei. Eventualele puncte suplimentare obtinute
de jucatorul eiiminat se mentin, dar cele realizate,
din bataia mingei de jucatorul care a inlocuit nu se
socotesc.
Daca jucatorii echipei de la bataie aflati in fata liniei
de bataie sau de fund impiedica (sau il tin) pe fruntasul
sau fundasul echipei adverse in actiunile lor, drept
sanctiune vor fi sanctionati cu cartonas rosu. Orice
avantaj pentru echipa de la bataie ca urmare a obstructiei
se anuleaza si jocul reincepe din situatia anterioara
comiterii greselii.
Jucatorii echipei de la bataie aflati in zona de fund
nu au voie sa-l impiedice pe fundas in desfasurarea
jocului sau in zona si in special la prinderea mingilor
din bataie. Nerespectarea acestei reguli va duce la
sanctionarea jucatorilor vinovati si anularea avantajelor
obtinute.
Daca prin obstructia facuta a dus la accidentarea jucatoriior
de la prindere, jucatorul vinovat va fi eliminat din
joc, inlocuitorul fiind considerat ca un jucator neintrat
in joc si trecut ultimul la bataia rningii. Eventualele
puncte suplimentare obtinute de jucatorul eliminat se
mentin, insa cele realizate de jucatorul care a inlocuit
nu se socotesc.
Jucatorii de la bataie aflati in spatele liniei de intoarcere
pot intra in joc si intercepta mingea batuta, in zbor
(fara sa produca obstructie) insa nu se iau in considerate
(se anuleaza) eventualele puncte suplimentare realizate
din aceasta interceptie.
Jocul echipei de la prindere
(in atac)
Art 28. Echipa de la prindere
(in atac) este obligata sa respecte urmatoarele reguli:
1. Repartizarea pe locuri de prindere se lasa la latitudinea
capitanului de echipa. Dupa ocuparea locurilor; jucatorii
nu-si mai pot schimba locurile pana la terminarea reprizei.
2. Jucatorii de la prindere nu au voie sa opreasca sau
sa impiedice in nici un fel deplasarea pe culoare a
jucatoriior de la bataie si nici sa se aseze in fata
lor, ci numai la 2 m lateral, atunci cand se apara in
careu sau triunghi. Se considera obstructie.
3. Jucatorii de la prindere au dreptul sa paseze mingea
unul altuia din orice loc al terenului fie prin aer,
fie pe pamant. Cand tintesc (trag) insa intr-un adversar,
ei trebuie sa se gaseasca cu cel putin un picior in
cerc.
Fundasul sau fruntasul ca sa loveasca valabil trebuie
sa se gaseasca in orice punct al zonei, cu cel putin
un picior in zona (inainte de a trage si dupa ce a tras).
Lovirea adversarului cu mingea trasa din afara cercului,
din fata liniei de bataie sau de fund, ori in afara
zonei de bataie sau de fund, nu se ia in considerare.
Lovirea jucatorilor de la bataie este considerata valabila,
daca jucatorul care a tras a avut tot timpul un picior
in cerc (sau zona) sau pe marginea cercului (inainte
si dupa ce a tras).
4. Trimiterea mingei cu piciorul de la un jucator la
altul este interzisa.
5. Jucatorul de la bataie
se considra lovit atunci cand mingea il atinge in orice
parte a corpului, cu exceptia palrnei pana la incheietura,
chiar daca a fost lovit in spatele palmei. De asernenea,
este considerat lovit cand mingea sare din palrnele
sale sau ale unui coechipier si ii atinge orice parte
a corpului.
Tot lovitura valabila se considera si aceea provenita
dintr-o minge ricosata dintr-un coechipier, care ii
loveste orice parte a corpului in afara de palme (nu
se pot considera loviti doi jucatori deodata prin ricoseu).
Lovirea unui adversar cu o minge care mai intai a atins
pamantul sau a atins in acelasi timp pamantul si pe
jucator nu este vaiabila.
6. Acelasi jucator, poate fi lovit de 3 ori, o data
pe culoarul de ducere; o data pe culoarul de intoarcere
si atunci cand fiind prins la mijioc intra in teren
fara sa fie invitat arbitru. Arbitrul va semnaliza prin
fluier orice lovitura.
Daca in spatiul in care a fost lovit un jucator, ori
un alt spatiu sau culoar, se mai gasesc si alti jucatori
ai echipei de la bataie, arbitrul fluiera lovirea jucatorului,
opreste jocul, pana in momentul in care jucatorul lovit
a iesit din spatiul respectiv in afara terenului, de
unde se indreapta de-a lungul liniei de margine catre
zona de fund sau de bataie. Toti ceilalti coechipieri
se opresc pe loc.
7. In momentul in care se serveste mingea,. jucatorii
de la prindere trebuie sa se gaseasca cu ambele picioare
in zonele respective. Ei pot sa-si paraseasca locurile,
spre a prinde mingea atunci cand mingea a intrat in
joc (a parasit palma jucatoruiui care a servit-o pentru
bataie).
In caz de nerespectare a acestor reguli, mingea nu se
considera prinsa, acordandu-se puncte suplimentare dupa
caz.
8. In miscarea lor pe teren, jucatorii marginasi nu
au voie sa depaseasca linia de mijioc (care separa culoarele).
In cazul in care prind o minge din zbor peste linia
de mijloc, prinderea este valabila, dar se retrag pentru
a juca prinsul la mijloc la distanta de 15 m. Aceeasi
situatie si pentrufundas si fruntas care au depasit
triunghiul respectiv.
9. Jucatorii de la prindere nu au dreptul sa intre intr-un
careu sau triunghi strain, in care se joaca mingea si
se afla unul sau doi jucatori ai echipei de la bataie.
Nerespectarea acestei reguli determina pe arbitru sa
opreasca jocul, permitand jucatorilor de la bataie,
aflati in careu sau triunghiul respectiv; sa depaseasca
acest spatiu. Se considera depasire.
Ei pot intra numai pentru a recupera o minge respinsa
de aparatori in directia lor si cazuta pe pamant si
dupa pasare se vor retrage in spatiile de joc. De asemenea,
ei pot sa dubleze un coechipier (sa tina diagonala asezandu-se)
in spatele lui pentru a-l ajuta la oprirea mingei sau
pentru a impiedica iesirea mingei din teren, atunci
cand este trasa. Se pot tine diagonalele chiar si in
zonele de bataie si de fund, dar numai catre marginasul
1 ducere, mijiocasul 1 si marginasul 3 intoarcere pentru
zona de bataie, precum si marginasul 3 ducere, mijiocasul
3 si marginasul 1 intoarcere pentru zona de fund.
Fruntasul si fundasul nu au voie sa se deplaseze, in
afara terenului, pentru a dubla un coechipier decat
pana la axa prirnelor cerc-uri din zona lor de actiune.
Prinderea la mijloc
Art 29. Prinsul la mijioc,
nu se poate juca la distanta mai mica de 15 m.
Pasa din voleu este admisa pe tot terenul indusiv in
zona de 3/4.
Daca mingea este prinsa in zona, cu toate punctele suplimentare
acordate echipei de la bataie nu poate constitui motiv
de jucare a fazei de prins la mijioc.
Jucatorul care a prins mingea nu are voie sa paseze
sau sa traga decat din spatele acestui loc marcat de
arbitru. Nerespectarea acestei reguli atrage anularea
fazei respective.
Daca mingea pasata a fost prinsa in afara terenului
de joc, (jucatorul respectiv a iesit cu ea in afara
terenului de joc), jocul este oprit de arbitru, prin
fluier, prinsul la mijloc considerandu-se terminat.
Jocul reancepe cu trecerea jucatorului care a fost prins
la mijioc, in careu sau triunghi.
FAZA DE PRINS LA MIJLOC SE
JOACA ASTFEL:
a) daca mingea a fost prinsa
de un jucator marginas, prinderea la mijioc se face
intre acesta si marginasul din fata de pe culoarul opus;
b) daca mingea a fost prinsa de fruntas, prinderea la
mijioc se face intre acesta si al doilea mijlocas;
c) daca mingea a fost prinsa de primul mijiocas, prinderea
la mijioc se face intre acesta si al treilea mijiocas;
d) daca mingea a fost prinsa de al doilea mijlocas,
prinderea la mijioc se face la alegerea jucatorului
prins la mijioc, intre acesta si fruntas sau fundas;
e) daca mingea a fost prinsa de al treilea mijiocas,
prinderea la mijioc se face intre acesta si primul mijlocas;
f) daca mingea a fost prinsa de fundas, prinderea la
mijioc se face intre acesta si al doilea mijiocas.
Jucatorul intermediar de la prindere, adica mijiocasul
respectiv in situatia prevazuta la pct."a",
primul mijiocas in situatia prevazuta la pct. "b",
al doilea mijiocas in situatiile prevazute la pct. "c"
si "e", sau al treilea mijiocas in situatiile
prevazute la pct. "d" si "f", paraseste
cercul sau pe timpul executarii prinsului la mijioc,
plasandu-se la o distanta de 2 m de marginea cercului
in locul indicat de arbitru, fiind considerat scos din
joc si ramane nemiscat pana in momentul in care mingea
a atins pamantul sau s-a consumat faza de
prins la mijioc (nu misca picioarele).
Mingea prinsa pe laturile terenului, va fi fixata la
un (1) m distanta de liniile de margine.
Jucatorii de la prindere intre care se efectueaza prinderea
la mijioc, au dreptul sa schimbe mingea intre ei cel
mult de trei ori (incepand de la cel care a prins mingea)
sau poate trage din prima, a doua sau a treia minge.
A treia pasa este socotita efectuata din momentul in
care mingea a parasit mana jucatorului care a executat-o.
Jucatorii nu au dreptul sa paseze mingea prin aer sau
pe pamant jucatorului intermediar (scos din joc) pana
cand nu s-a terminat faza de prins la mijloc. Daca totusi
i s-a pasat, prinsul la mijioc inceteaza.
Jucatorul prins la mijioc poate sa-si aleaga distanta
la care sa se plaseze fata de cei doi adversari, insa
pe diagonala lor pe care nu are voie sa o paraseasca.
In caz contrar, arbitrul va sanctiona aceasta abatere
prin avertisment (cartonas galben) si daca se repeta
chiar cu eliminarea jucatorului. El este liber sa faca
orice miscare pentru a se apara, avand dreptul sa intercepteze
mingea in timpul schimbului, nu poate face insa marcajul
adversarului decat dupa fluierul arbitrului (sa nu intre
in cerc).
La prinsul la mijioc, jucatorul prins are voie sa se
miste un pas stanga-dreapta.
Jucatorii de la prindere intre care se efectueaza prinsul
la mijioc, trebuie sa-si pastreze pozitia regulamentara,
pe care a avut-o la stabilirea diagonaiei, pana la efectuarea
pasei catre coechipier.
Jucatorul prins la mijioc are voie sa fuga prin culoarul
de ducere sau intoarcere intr-unul din careuri sau triunghiuri,
peste linia de sosire, ori sa se reintoarca peste linia
de plecare daca:
a) Jucatorii de la prindere in timpul schimbului au
scapat mingea si aceasta a atins pamantul, sau au pasat
in afara terenului, peste linia de margine;
b) Jucatorii de la prindere n-au tras dupa primele trei
schimburi;
c) jucatorul prins la mijloc a interceptat mingea si
a pus-o jos sau a respins-o in teren;
d) jucatorul a fost tintit dar n-a fost lovit.
Jucatorul iesit din prinsul la mijioc ramane in joc
pana in momentul in care reuseste sa treaca peste linia
de sosire sau plecare.
Daca jucatorul a revenit in zona de bataie peste linia
de scapare (in loc de linia de plecare), el este readus
in triunghiul sau careul in care s-a gasit cand s-a
jucat faza de prins la mijioc, dupa care jocul se reia
la fluierul arbitrului, pierzand dreptul de a se mai
reintoarce in zona de bataie.
Daca jucatorul este lovit in tirnpul cat a fost prins
la rnijioc el este obligat sa fuga numai peste linia
de sosire, fara a mai fi tintit. Din momentul lovirii,
jocul se considera inchis si se reia prin bataia mingei.
Daca in momentul prinderii mingei mai sunt in teren
jucatori ai echipei de la bataie, jocul se continua
pana la trecerea acestora (si a celor care eventual
ar mai intra in joc) peste linia de sosire sau de scapare
si apoi se efectueaza prinderea la mijioc.
Inainte de inceperea jocului de prindere la mijioc,
in spatele liniei de plecare sau de intoarcere, nu trebuie
sa fie mai muit de doi jucatori. In caz contrar se introduce
din oficiu in teren (triunghi) jucatorul in plus, dupa
care se poate juca prinsul la mijioc. Inceperea jocului
la prinderea la mijioc se semnaleaza prin fluier de
catre arbitru.
In cazul unei lovituri in faza de prins la mijioc se
acorda 2 puncte.
XI. CODUL DE SEMNALIZARE
Art.30. Pentru a intari unele decizii luate prin fluier
de catre arbitri sau in anumite
situatii ori faze, cand nu este indicat a se fluiera,
se utilizeaza si semnalizarea cu bratul.
Aceste semnalizari sunt efectuate de arbitri in functie
de locul unde se petrece faza sau
infractiunea.
1) Ridicarea unui brat
- semnalizeaza acordarea unui punct suplimentar
2) Ridicarea arnbelor brate
- semnalizeaza acordarea de 2 puncte suplimentare
3) Ridicarea fanionuiui si fluier
- pentru a semnaliza comiterea unei nereguli
XII. STABILIREA REZULTATULUI
JOCULUI
Scorul
Art 31. Scorul este prezentarea in cifre a punctelor
castigate de cele doua echipe care au disputat o partida
de oina. Ele se socotesc pe reprize si pe intreg jocul.
Echipele pornesc jocul de la 0 puncte si conteaza numai
punctele realizate pe teren de ambele echipe.
a) Echipa de la prindere realizeaza puncte din lovirea
adversarului, considerandu-se o lovitura egala cu 2
puncte.
b) Echipa de la bataie acumuleaza puncte din eventualele
batai efectuate peste liniile de 65 m, 60 m si treisferturi.
Art 32. Scorurile celor doua reprize adunate
dau scorul final.
Echipa care obtine cel mai mare scor final este declarata
invingatoare. Daca jocurile se disputa prin eliminare,
in caz de egalitate la scor este declarata invingatoare
echipa care a realizat cele mai multe puncte - fiind
la prindere. In cazul in care egalitatea se mentine,
departajarea se face prin executarea a cate cinci batai
cu bastonul de catre fiecare echipa. Daca egalitatea
se mentine se vor bate in continuare, pana cand o echipa
se va departaja din acelasi numar de batai executate.
Art 33. Daca jocul fixat nu se poate disputa
sau nu se poate termina, din cauza impracticabilitatii
terenului, fie din alte motive, echipele in cauza sunt
obligate sa dispute jocul a doua zi, a treia s.a.m.d.
Daca nici a doua zi sau a treia zi jocul nu se poate
disputa sau termina, echipele gazde sunt obligate sa
suporte cheituielile de intretinere suplimentare ale
echipei vizitatoare.
Echipa care va refuza sa continue jocul, va pierde meciul
cu scorul de 0-9 si i se vor atribui 0 puncte in clasament.
Art 34. In cazul cand un joc nu s-a terminat
si urmeaza sa continue a doua zi, echipele nu vor putea
utiliza decat aceeasi jucatori care au fost trecuti
pe foaia de arbitraj.
Jocul se va relua de la momentul in care a fost intrerupt.
Jucatorii eliminati definitiv nu vor putea fi inlocuiti.
Daca jocul se va desfasura complet a doua zi, se va
putea folosi orice jucator legitimat pentru echipa in
cauza.
Jocurile oficiale intrerupte de arbitru datorita periclitarii
situatiei acestuia sau atunci cand caracterul jocului
este influentat nu se vor rnai continua a doua zi. In
aceasta situatie, comisia respective va decide dupa
analizarea raportului arbitrului.
Art 35. Echipele care se vor retrage de pe terenul
de joc (indiferent din ce motive) inaintea fiuieruiui
final vor primi 0 puncte in clasament si vor pierde
meciul cu scorul de 0-9. In cazul cand rezultatul (la
momentul retragerii) este mai avantajos pentru echipa
adversa, se va omologa acest rezultat.
Art 36. In caz de eliminare, desfiintare sau
retragere a unei echipe, jocurile jucate se anuleaza,
considerandu-se ca echipa in cauza nu a luat parte la
competitie.
Art.37. Echipele care se vor dovedi ca s-au lasat invinse
sau uzeaza de mijloace nelegale de a castiga, vor fi
eliminate din competitia la care participa.
XIII. CLASAMENTUL
Art 38. Cand jocurile
se disputa sistem turneu pentru jocul castigat se atribuie
3 puncte, pentru jocul egal - 2 puncte, pentru jocul
pierdut - 1 punct, pentru renuntare, retragere, eliminare
sau neprezentare - 0 puncte.
In caz de egalitate de puncte se declara invingatoare
echipa cu cele mai multe victorii.
Daca egalitatea se mentine (in victorii si puncte) se
va juca un joc dublu de baraj numai pentru locul I.
Daca sunt in aceasta situatie mai multe echipe, se va
juca un turneu sirnplu intre aceste echipe. Daca egalitatea
de victorii si puncte se mentine, inca, se va tine seama
de punctaverajul din baraj.
Daca si in aceasta situatie egalitatea se mentine, departajarea
se va face prin cate cinci batai cu bastonul de fiecare
echipa. Pentru celelalte locuri va decide punctaverajul
realizat din toate jocurile disputate la turneu. Scorul
pentru jocurile castigate pentru renuntare, retragere,
eliminare sau neprezentare pe teren este de 9-0.
In caz de epuizare a rezervelor prin accidentare echipa
descompletata pierde jocul cu scorul de 0-6, indiferent
de situatia de pe teren in momentul descompletarii,
acordandu-i-se 1 punct in clasament.
In caz de epuizare a rezervelor prin eliminare, echipa
descompletata pierde jocul cu scorul de 0-9 indiferent
de situatia de pe teren in momentul descompletarii,
acordandu-i-se 0 puncte in dasament.
Cand jocurile se disputa sistem "divizie"
clasamentul se alcatuieste pe puncte si punctaveraj.
In cazul de egalitate de puncte se declara castigatoare
echipa cu punctaveraj pozitiv mai mare (prin scadere).
Daca egalitatea persista se ia in calcul punctaverajul
meciurilor directe intre echipele aflate la egalitate.
XIV. CONTESTATII
Art 39. Contestatiile privind validarea si identitatea
jucatorilor se pot face pana la consemnarea rezultatului
si semnarea foii de arbitraj de catre cei doi arbitri.
La contestatiile privind identitatea jucatorilor trebuie
sa se precizeze numele jucatorilor contestati de pe
foaia cu documente.
In caz de refuz din partea unui deleqat de a contrasemna
contestatia introdusa de echipa adversa, consernnarea
de catre arbitru a acestui fapt va acoperi lipsa semnaturii
refuzate.
Orice contestatie se ia in consideratie numai dupa achitarea
unei taxe stabilite anual.
In cazul in care contestatia este intemeiata, suma se
restituie.
Prezentul regulament de joc a fost aprobat de Adunarea
Generala a Federatiei
Rornane de Oina din data de ................. si intra
in vigoare incepand cu data de
|